April 12, 2018

آندره سیتروئن؛ یک مرد و یک نشان استثنایی

آندره سیتروئن؛ یک مرد و یک نشان استثنایی

کمی پس از یکصد و چهل‌مین سالگرد تولد آندره سیتروئن، مروری دوباره داریم به دوره استثنایی بنیانگذار برند سیتروئن.

140 سال پیش در 5 فوریه سال 1878 آندره سیتروئن در پاریس متولد شد. این سالگرد فرصتی است برای سیتروئن جهت مرور دوره استثنایی پدرش که میراث او هنوز هم امروزه در فرهنگ برند جاری است.
آندره سیتروئن در 22 سالگی از موسسه پلی‌تکنیک فارغ‌التحصیل شد و در 27 سالگی اولین کارخانه خود را تاسیس کرد. در سال 1900، اندره سيتروئن در ديدار خود از كشور لهستان در يك فرآيند توليد با مشاهده چرخ دنده هايي كه شبيه درجه نظامي بودند ايده استفاده از اين نشان براي كمپاني خود را به ذهن سپرد. او اين فناوري را به عنوان آغاز كار مسير شغلي خود در توليد به كار گرفت. وی مجوز هاي لازم را دريافت كرد و شركت خود را راه اندازي كرد. نام اين شركت La Société des Engrenages Citroën بود. زمانی که وی در سال 1919 توليد خودرو را آغاز كرد، با همان ايده اي كه به ذهن سپرده بود از نشان تجاری دو چرخ دنده كه بي شباهت به درجه هاي نظامي نيز نبود، به عنوان نشان تجاری (لگو) شركت خود استفاده كرد.
14469_nb_38185
سال 1914 با آغاز جنگ جهانی اول که فرانسه مهمات خود را در میدان نبرد از دست می‌داد، سیتروئن تصمیم گرفت به توپخانه برود و با چالش تولید روزانه 10000 گلوله توپ روبرو شود. زمینی در جنوب غربی پاریس که امروزه به کوای آندره سیتروئن معروف است کارخانه‌ای ساخت و 10.000 و سپس 20.000 و کمی بعد روزانه 50.000 گلوله توپ تولید کرد.
سرعت تولید بالا به لطف اجرای تولید انبوه و مدیریت علمی تیلور عملی گشت. در پایان جنگ سیتروئن کارخانه مهماتش را به خودروسازی تبدیل کرد و روش‌اش را به نمونه‌ی هنری فورد، که پیش‌تر در آمریکا ملاقاتش کرده بود، افزود. او Type A را تولید کرد. اولین خودروی سیتروئن و به خصوص اولین خودروی تولیدی در اروپا به صورت انبوه که رویای خودروی در دسترس برای تعداد انبوه را محقق می‌کرد. چیزی که رشد حقیقی سیتروئن را در پی داشت. در سی‌سالگی او را در جای نخست تولیدکنندگان خودرو در فرانسه و اروپا و سپس دومین تولیدکننده در جهان قرار داد.
سیتروئن، نوآوری پس از نوآوری را عرضه کرد. از موتور شناور محبوب و تمام فلز 5 اسب بخاری تا انقلاب در سیستم تعلیق؛ بهتر از آن: سیتروئن اولین خودروساز جهان بود که درک کرد خودرو تنها یک وسیله که به مشتری فروخته می‌شود نیست، خدمت نیز هست. آنها نتیجه گرفتند خدمات پس از فروش را با توسعه شبکه‌ای از نمایندگان تعمیرات بنیان نهند. با انتشار لغت‌نامه‌ای از تعمیرات و کاتالوگی از قطعات یدکی، تصویرسازی تبدیل‌های استاندارد از بدنه‌ها، گارانتی، اجاره خودرو، فروش اعتباری (برای SOVAC اولین شرکت مشتری اعتباری فرانسوی) … خیلی زود سیتروئن تجارت مدرن خودرو را خلق کرد. شعبه‌هایی در فرانسه، شرکت‌های تابعه و خطوط مونتاژ در خارج از کشور و فروشگاه عمومی خودرو جهان در پاریس را گشود.
7159_nb_22401
زمانی که دیگران زیاد آشنا به تبلیغات نبودند، سیتروئن پیش‌تر خودش را تبلیغ نمود. اندره سيتروئن سياست ارتباطاتی خود را تأكيد بر جنبه هاي بصری قرار داد. براي مثال، سيتروئن در افتتاحيه هفتمين نمايشگاه خودرو 1922، هواپيمایی اجاره كرد تا نام سيتروئن را به شكل دود در مسافت پنج كيلومتر در آسمان به نمايش درآورد. در فاصله سال هاي 1925 تا 1934، سيتروئن نام خود را روي چراغ هایی به ارتفاع سی متر روي برج ايفل قرار داد (كه متشكل از 250 هزار حباب چراغ و 600 كيلومتر سيم بود) و با این روش، چشم ها را به خود خيره كرد. چارلز ليندبرگ از اين نور براي يافتن راه خود هنگام عبور از اقيانوس اطلس استفاده نمود.
01_histoire_publicite_evenementiel_capture
با وقوع بحران اقتصادی جهانی و امتناع بانک‌ها از پرداخت به سیتروئن او با حمایت شبکه فروش خود بحران را برای چند ماه سپری کرد. چیزی که متخصصان در گفتار و نوشتار از آن به عنوان موفقیت چشمگیر یاد کرده‌اند. در آن زمان تامین کننده کوچکی برای دو حواله اعتراض کرد و سیتروئن باید اعلام ورشکستگی می‌نمود. میشلین، موضوع را به عهده گرفت و اعتماد بانک‌هایی که نیاز به خروج سیتروئن داشتند را جلب کرد. هیچ‌کس به یاری او نیامد.
آندره سیتروئن که عمل‌ جراحی ناموفقی در می 1935 سپری کرد، بسیار بیمار بود. سرانجام در سوم جولای سال 1935 و در سن 57 سالگی به دلیل سرطان از دنیا رفت و در گورستان مونپارناس پاریس به خاک سپرده شد.
شخصیت آندره سیتروئن مدلی باقی ‌ماند که هیچ چیز از مدرنیته‌ و کاریزمایش را از دست نداد. امروزه این میراث، هنوز بخشی از سرمایه نشان سیتروئن است.
andr-citron-140ans