مسابقات سيتروئن در WRC

Légende ci-dessous
مسابقات سيتروئن در WRC

مروري بر فدراسيون بين المللي اتومبيلراني

PresentationWRC3مسابقات قهرماني اتومبيل راني توسط فدراسيون بين المللي اتومبيل راني در سال 1973 تأسيس شد. اين مسابقات دومين مسابقات قهرماني بود كه فدراسيون پساز مسابقات فرمول وان ترتيب داده بود. در اين مسابقات تنها خودروهايي شركت داده شده اند كه مانند DS3 به مرحله توليد انبوه رسيده اند. اين خودروها مخصوص مسابقات اتومبيل راني بودند و رانندگي آن را بهترين راننده هاي انتخاب شده برعهده داشتند كه مي توانستند در مسيرهاي بسيار سخت رانندگي كنند. مسابقات قهرماني اتومبيل راني سال 2014 در پانزده كشور برگزار شد. اين كشورها مسيرهاي متفاوتی از جنگل هاي پوشيده از برف تا كوه هاي صخره اي تنگ و دشوار را براي اين مسابقات درنظر گرفتند.

مسابقات قهرماني اتومبيل راني  با ساير مسابقات چه تفاوت هايي دارد؟

مهمترين تفاوت مسابقات قهرماني اتومبيل راني با ساير مسابقات، مسيري است كه براي مسابقه در نظر گرفته مي شود. رويدادها بسته به كشوري كه مسابقه در آن انجام مي شود، سازماندهي مي شوند و نوع مسير ممكن است پوشيده از برف، مسير خاكي يا آسفالت باشد. جداي از اين تفاوت ها، هر مسابقه در هر كشور می بایست موارد زير را رعايت كند:

 سه شنبه و چهارشنبه: دو روز اول به «ارزيابي» اختصاص دارد و هر تيم مسير را به طور كامل ارزيابي مي كند.
 پنج شنبه: «تجزيه و تحليل» مرحله اي است كه قبل از انجام مسابقه تمام شرايط واقعي مورد آزمايش قرار مي گيرد.
 جمعه، شنبه و يكشنبه: اصل مسابقه، بين 15 تا 25 مرحله كه رانندگان در برابر هم قرار ميگيرند.

يك بخش «ويژه» هم وجود دارد كه به بخشي از مسير اطلاق مي شود كه رانندگان تك به تك در كوتاه ترين زمان ممكن طي مي كنند. دقت اندازه گيري زمان در اين مرحله تا دهم ثانيه است. يك نقشه خوان هم به راننده در طي مسير كمك مي كند و نكاتي را كه در طي روزهاي ارزيابي گردآوري كرده اند گوشزد مي كند. براي مثال راننده را از آن چه در آن انتظار او است با خبر مي كند. خودروهاي مسابقه در مسافت هاي بين مسيرهاي ويژه و زماني كه به سمت پاركينگ كمك رساني مي روند بايد تمام قوانين بزرگراه ها و ترافيك مسير را رعايت نمايند. دسترسي به پاركينگ كمك رساني قوانين بسيار سختگيرانه اي دارد (از لحاظ زمان، زمان كمك مكانيك و غيره). اگر تنظيمات يا تعميرات در پاركينگ كمك رساني مقدور نباشد، تنها راننده و نقشه خوان حق دارند خودرو را از محوطه اختصاص يافته خارج نمايند و فقط اجازه دارند از ابزار يا تجهيزاتي كه درون خود خودرو قرار داده شده است کمك بگيرند.

سيتروئن دي اس3 مخصوص مسابقه

WRC ARGENTINA 2014طراحي DS3 مسابقه اي در پاييز 2009 شروع شد. براي توسعه هر چه سريعتر، يك آزمايشگاه خودرو در پايان سال 2009 احداث شد. با مشخص شدن موتور 2000 سي سي توربو ورژن «تقويت شده»، مهندسان طراح توانستند روي سيستم انتقال قدرت اين خودرو كار كنند. پس از آزمايش هاي بهينه كاوي در سال 2010، موتور پاشش مستقيم 1.6 ليتري توربو در DS3 مسابقه اي به كار گرفته شد. اولين DS3 مسابقه اي در ماه ژوئيه در «ساتوري» ورساي «كامل» شد و در پيست اين مركز در نزديك كارخانه «خودروهاي مسابقه اي سيتروئن» در ورساي فرانسه مورد آزمايش قرار گرفت.

 

 

رانندگان

747x322_citroen-racing-wrc-kris-meeke

عنوان: كريس ميكه (بريتانيا)
متولد: 2ژوئيه 1979 دانگانون بريتانيا
اولين مسابقه: 2000
اولين مسابقه جهاني: 2002
مقام سوم در قهرماني اتومبيلراني:2005
قهرماني IRC: 2009
پيوستن به تيم مسابقات اتومبيلراني سيتروئن : 2014

747x322_citroen-racing-wrc-mads-ostberg

عنوان: كريس ميكه (بريتانيا)
متولد: 2ژوئيه 1979 دانگانون بريتانيا
اولين مسابقه: 2000
اولين مسابقه جهاني: 2002
مقام سوم در قهرماني اتومبيلراني:2005
قهرماني IRC: 2009
پيوستن به تيم مسابقات اتومبيلراني سيتروئن : 2014

 

Sheikh Khalid bin Faisal bin Sultan Al Qassimi

747x322_citroen-racing-wrc-sheikh-khalid-bin-faisal-bin-sultan-al-qassimi

عنوان: شيخ خالد بن فيصل سلطان القسيمي
متولد: 18 فوريه 1972 ابوظبي
كمك راننده: كريس پترسن
اولين مسابقه: 2002
اولين مسابقه جهاني اتومبيلراني: 2004
قهرمان خاورميانه: 2004
اولين امتياز در مسابقات جهاني اتومبيلراني: 2009
پيوستن به تيم مسابقات اتومبيلراني سيتروئن: 2013