توسعه پايدار

Légende ci-dessous
توسعه پايدار

رويكرد زيست محيط سیتروئن در طراحي

01_Conception

از همان فاز طراحي، سیتروئن دنبال به حداقل رساندن تأثير خودرو بر محيط زيست در هر مرحله از چرخه حيات خودرو است. در اين راستا كاهش آلايندگي دي اكسيد كربن يك الزام كليدي است. براي رسيدن به اين هدف، سیتروئن در حوزه هاي مختلف دست به اقدام زده است؛ از جمله كنترل وزن خودرو، فناوري هاي قواي محركه و آيروديناميك خودرو. با تأكيد بر راه حل هاي مؤثر و قابل اطمينان كه براي هر بازار متناسب با همان بازار در نظر گرفته مي شود، هدف كاهش گازهاي گلخانه اي به عنوان يك مسووليت زیست محیطی است.

فناوري هاي آينده
در سال های اخیر سیتروئن تلاش کرده است که روي راه حل هاي فني تاثیرگذار خودروها بر محيط زيست کار کند. توسعه و تكوين نسل جديد سيستم استارت استاپ از سال 2010، راه حل هاي هيبريدي از سال 2011، و عرضه ي خودروهاي با آلايندگي صفر به سيتروئن كمك کرده است تا جايگاه خود را میان خودروهاي كم آلاينده تثبيت كند.

منابع و تجديد پذيري
سیتروئن با سياست طراحي دوستدار محيط زيست، علاوه بر كاهش مصرف سوخت و آلاينده هايي همچون دي اكسيد كربن، هدف بهينه سازي استفاده از منابع طبيعي را نیز دارد و اين كار را با انتخاب صحيح و دقيق موادي انجام مي دهد كه در توليد خودروها به كار مي روند. هدف دیگر سیتروئن نیز كاهش تأثير احتمالي روي عمر مفيد خودروها از طريق ارتقاي سطح بازيافت اين مواد است. برای مثال؛ در خودروی C3 Picasso، از 170 كيلوگرم پليمري كه در این خودرو به كار رفته است (غير از تايرها) تقريباً 11 درصد مواد «سبز» هستند. اين اصطلاح سبز سه نوع مواد را شامل مي شود: مواد قابل بازيافت؛ مواد طبيعي مانند چوب و فيبر گياهان؛ و نیز بيومتريال، پليمرهاي توليد شده از منابع تجديدپذير به جاي مواد پتروشيمي. به عنوان مثال، فيبرهاي طبيعي در توليد بخش هاي از در، زير پايي و روكش داخل صندوق عقب به كار رفته اند. همچنين پلاستيك هاي قابل بازيافت مورد استفاده در صنعت خودرو مي تواند به عنوان مواد خام براي توليد گاردهاي مخصوص گل و لاي مورد استفاده قرار گيرند.

كارخانه هاي ايزو 14001

02_Fabricationهمه سايت هاي توليد سيتروئن داراي استاندار زيست محيطي ايزو 14001 هستند. اين استاندارد بين المللي، یک معيار شناخته شده جهاني براي مديريت و سازماندهي ايجاد كرده است.  بيش از يك دهه گذشته، فرايند دريافت گواهينامه آغاز شده است و در تمام كارخانه هاي سیتروئن به سطح بلوغ رسيده است، طوري كه همه كارخانه ها از سال 2007 به بعد اين گواهينامه را دريافت كرده اند. اين استاندارد در سال 1996 وضع شد و خودروسازان را ملزم کرد كه تأثير فرايندهاي خود بر محيط زيست را رهگيري، اندازه گيري و كنترل نمايند. بنابراين می بایست تمام پرسنل به روش درست تحت آموزش قرار گيرند.

صنعت خودرو طيف وسيعي از فعاليت ها مثل قالب سازي، ماشين كاري، فلزكاري، مونتاژ بدنه، پرداخت سطوح بدنه، رنگ و غيره را شامل مي شود. هرچند اين كارخانه ها بر اساس دستورالعمل Soveso در رده “ريسك بالا براي محيط زيست” قرار ندارند، اما وجود تاثیرگذار بودن برخي فعاليت هاي خودروسازي بر محيط زيست، باعث شده است که سيتروئن تلاش کند تا بتواند اين تأثيرات راکنترل نماید:
1-سالن رنگ : از سال 1995 با استفاده از مواد تركيبي اورگانيك چند منظوره موسوم به VOC در محلول هاي رنگ، ميزان آلايندگي خودروها به نصف رسيده است.
2-ريخته گري: با استفاده از تجهيزات فني پيشرفته (مانند مشعل پلاسما) و توسعه سيستم هاي كنترلي، آلايندگي گرد و غبار شركت هاي ريخته گري به شكل قابل ملاحظه اي كاهش يافته است.
3- مصرف آب: حفظ آب يك هدف كليدي براي تمام سايت هاي صنعتي سيتروئن است. از زمان اجراي اين سياست از سال 1995 شاخص مصرف آب به ازاي هر خودرو 2.5 برابر كاهش يافته است.
4- 94درصد از ضايعات توليد شده در كارخانه بازيافت شده اند: كارخانه هاي سيتروئن سالانه 700 هزار تن ضايعات فلزي توليد مي كنند كه با سياست هاي جديد در كارخانه هاي فولاد و ريخته گري مجددا مورد استفاده قرار مي گيرند. از ضايعات ديگر، 82 درصد فرآوري شده و در كانال هاي بازيافت قرار مي گيرند. در مجموع نرخ بازيافت 94 درصد است.

توسعه پايدار در قلب شبكه

03_Réparation

بيش از 15 سال است كه شبكه سيتروئن متعهد به مشاركت فعالانه در سياست هاي زيست محيطي از طريق جمع آوري و فرآوري خودروهاي فرسوده مي باشد. شبكه سيتروئن به سه معيار مديريتي محيط زيستي كليدي متعهد است كه عبارتند از:
– جداسازي، به منظور بازيافت و جمع آوري ضايعات در صنعت خودرو در شبكه از طريق سازمان هاي مورد تأييد؛
– شاخص هاي تعديل، براي حصول اطمينان از رعايت قوانين ملي و اروپايي توسط شبكه
– قابليت ردگيري، به منظور ردگيري ضايعات و حصول اطمينان از بازيافت صحيح آن

آگاهي و مسئوليت پذيري
در نمايشگاه پاريس 2008، سيتروئن رویکرد «پيمان سبز» را راه اندازي كرد.اين رويكرد جديد محيط زيست به شبكه فروش سيتروئن در فرانسه كمك كرد تا خود را با قوانين در حال تغيير مطابقت دهد و تأثيرات زيست محيطي (مثل مديريت ضايعات، ذخيره مواد شيميايي، ردگيري قطعات تا پايان عمر خودرو) را بهتر مديريت نمايد. براي دستيابي به اين منظور، «پيمان سبز» با بهره گيري از طيف وسيعي ابزارهاي آموزشي، تماس میان شبكه و ساير بازيگران اين حوزه را ارتقا مي دهد، مانند شركت هايي كه پسماندهاي ناشي ازخنك كننده هاي خودرو را جمع آوري كرده و مديريت مي كنند.
جمع آوري و مديريت
بيش از 15 سال است كه شبكه سيتروئن با استفاده از ساختارهاي خود براي جمع آوري و فرآوري خودروهاي فرسوده، به مسئوليت هاي زيست محيطي خود عمل كرده است. جمع آوري و جداسازي ضايعات حاصل از تعميرات خودرو و روش هاي مديريت قطعات فرسوده از مهمترين بخش هاي ذكر شده در “پيمان سبز” فرانسه مي باشد.
پاكسازي
در طراحي هر خودرو، پاكسازي در پايان عمر مفيد خودرو در نظر گرفته مي شود و طراحان به دنبال آسان سازي اين فرايند هستند. به عنوان يك مثال، در پايين ترين نقطه باك سوخت جايي قرار داده مي شود تا به راحتي خالي شود. در طراحي اوليه خودرو، يك فرايند دمونتاژ هر قطعه توسط مهندسان تعبيه شده كه در فرايند پاكسازي اين قطعات به راحتي از يكديگر جدا شوند.